Een certificaat, joepie! Of toch niet?
Wat zeggen diploma’s en certificaten over jou als professional? Wat is de werkelijke waarde voor jou, je baas, een opdrachtgever, de klant?
Ik neem je mee terug naar 2015. Er liggen 2 A4-tje op mijn bureau: ik heb succesvol deelgenomen aan de leergang ‘Strategisch Opleiden’, en heb een certificaat voor ‘Expert Beeldend Trainen’ behaald. Zo, twee papiertjes in de pocket, denk ik.
Ik stop ze in een mapje en werk mijn cv en LinkedIn profiel bij. Het staat mooi in het rijtje.
Terwijl ik ze opberg vraag ik me af wat nou eigenlijk de waarde van deze certificaten is. Dan bedoel ik de waarde voor mij, voor mijn baas, een opdrachtgever of klant. Tja, best een lastige vraag.
De echte waarde van leren
Ik geloof dat je de echte waarde van leren niet in een papiertje kunt vangen. Die ontstaat namelijk op het moment dat je iets leert wat van betekenis is voor jou op dat moment. Omdat je ergens mee worstelt, omdat je iets nog niet kunt of omdat er een vraagstuk ligt wat je wilt oplossen. Kennis krijgt pas betekenis in de context van de toepassing.
Vaak ontstaat het echte leren en het resultaat daarvan pas ruim nadat het papiertje behaald is, de cursus is afgerond of het boek is uitgelezen. Net zoals je pas echt leert autorijden na het behalen van je rijbewijs.
Met een diploma of certificaat kun je dus aantonen dat je de potentie bezit om met hetgeen je geleerd hebt iets waardevols te gaan doen; waarde toe te voegen.
Het bewijst niet dat je dit ook daadwerkelijk gaat doen en ook niet hoe je dat gaat doen.
Hoe zit het met het nieuwe leren?
Leren in organisaties krijgt steeds meer een informeel en sociaal karakter. Het wordt geïntegreerd in het werken, omdat we ontdekken dat dit meer oplevert. Leren op het juiste moment op de juiste plek.
Leren gaat al lang niet meer alleen over het volgen van een cursus of opleiding. Nee, het gaat over kennis delen, vragen stellen, nieuwsgierig zijn, feedback geven en ontvangen, fouten durven maken, ervaringen opdoen, reflecteren en experimenteren.
Het resultaat van dit leren vang je moeilijk in een papiertje. Daar is het te specifiek en te persoonlijk voor
Op het verkeerde been
Het is februari 2017. Ik heb mijn profiel doorgestuurd naar een opdrachtgever. Kort daarna wordt ik gebeld, er wordt me verteld dat mijn profiel niet past bij wat ze zoeken. Als ik doorvraag blijkt de opdracht juist op mijn lijf geschreven te zijn. Ik stel voor om een aanvulling te sturen met wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, hoe ik dat heb gedaan en wat daarvan de resultaten waren.
Ik had niet door dat mijn profiel zo’n beperkt beeld van de werkelijkheid geeft. Er staat niet in hoe ik op mijn unieke wijze invulling geef aan mijn vak. Op welke manier ik alles wat ik geleerd heb in opleidingen, cursussen en functies toepas in de praktijk.
Certificaten en diploma’s niet overwaarderen
Ik hecht nog altijd wel waarde aan het ontvangen van een certificaat na een opleiding of cursus. Ik ervaar het als een stuk erkenning voor mijn inzet en als stimulans om er ook echt iets mee te gaan doen.
Een certificaat of diploma zegt wat je gedaan hebt, niet wie je bent en wat je kunt. Dus laten we het niet overwaarderen. En vooral; ben nieuwsgierig naar wat iemand er mee doet en de waarde die iemand toevoegt in de praktijk van alledag.
Dit is hoe ik er naar kijk, maar hoe zie jij het?
- Yvonne Dekkers: vriend en geregistreerd profesional bij de Academie voor Werkpleklerenhttp://maakwerkvantalent.nl/een-certificaat-joepie-of-toch-niet/