Leraren in het voortgezet onderwijs maken zich grote zorgen over het gebruik van social media door hun leerlingen. Zij vinden dat die veel te veel in de weer zijn met hun mobieltje.
Dat blijkt uit onderzoek van DUO het bureau voor Onderwijsonderzoek & Advies, onder ruim 1300 docenten. Zo'n 87 procent van de leerkrachten maakt zich zorgen over de invloed van social media.
Verslaafd aan telefoon
Het intensief checken van berichtjes en posts op de smartphones heeft volgens 92 procent van de docenten negatieve gevolgen voor de schoolprestaties en de cijfers op het rapport.
Leerlingen krijgen sociale en psychische problemen door het intensieve smartphonegebruik. Zij raken onder meer verslaafd aan hun telefoon, of worden online gepest. En ook hun cijfers op school hebben er onder te lijden.
Dat komt omdat ze te veel worden afgeleid, slaaptekort hebben en zich minder goed kunnen concentreren. Bij het maken van huiswerk geeft de telefoon ook te veel afleiding.
Alleen begrip via emoticons
"Ze slapen te weinig, want ze gaan door tot 2 à 3 uur ‘s nachts, ze zijn extreem afgeleid, en iets langere en diepere teksten worden elk jaar schrikbarend veel slechter begrepen. De aandachtspanne krimpt snel en hard. Ook hebben ze steeds grotere moeite om de toon of emotie van een tekst, gesproken of geschreven, in te schatten zonder emoticons. Dit is een generatie aan het worden met weinig parate kennis, weinig onderscheidingsvermogen en ze zijn meer en meer beïnvloedbaar door zowel goede als slechte bronnen'', zegt één van de docenten in het onderzoek.
Bron: RTL nieuws