Dick Krikke
Directeur Develhub

Develhub is een netwerkorganisatie die zich richt op het verbinden en professionaliseren van iedereen die zich structureel bezighoudt met leren en ontwikkelen van individuen, teams en organisaties. Develhub heeft 1233 leden en meestal zijn dat HR-ers en L&O-ers die de vraagkant van het netwerk vormen en 81 organisaties die het aanbod van leren in ruime zin vertegenwoordigen.

Dick is directeur van Develhub en heeft vanuit die positie een helder zicht op ontwikkelingen op het gebied van leren, ontwikkelen, leertechnologie, opleiden en trainen en op de rol van L&O-ers in het bijzonder. Daarnaast is hij ook ondernemer gericht op het ‘opkrikken’ van teams.

Dick is overtuigd van het nut en de noodzaak van werkplekleren en onderschrijft daarom volledig de bespiegeling op 10 jaar werkplekleren en legt nog meer de nadruk op het gepersonaliseerde leren dat werkplekleren mogelijk maakt. Hij ziet dit ook terug in de belangstelling van de leden van zijn vereniging voor dit thema.Toch worstelen nog veel bedrijven met de vraag of, hoe en in welke omvang ze het werkplekleren zouden kunnen toepassen. De onduidelijkheid over wat dit fenomeen eigenlijk is en hoe het ingevuld kan worden, samen met het ontbreken van onderzoek naar de consequenties en opbrengsten, zorgen er voor dat L&O-ers nog niet in staat zijn hun rol hierop aan te passen en hun organisaties adequaat te adviseren. Er is dus nog een weg te gaan.

Dick vindt het overigens een typisch Europees probleem want Amerikaanse bedrijven in Europa vinden het presteren van hun werknemers vele malen belangrijker dan het leren en ontwikkelen. Je wordt snel afgerekend op je gedrag als er eens iets misgaat en dat levert geen veilige leer- en ontwikkelomgeving op. Liever 1000 euro besteden aan marketing of performanceverbetering dan 1000 euro  investeren in de ontwikkeling van je werknemers. Het eerste rendeert sneller en het tweede zien ze als investering die pas op langere termijn mogelijk zou kunnen renderen als betrokken werknemer in dienst blijft. Die opvatting komt ook tot uiting in de manier waarop het begrip talenten wordt ingevuld; dat zijn de high potentials waarin wel geïnvesteerd wordt en die vaak voor rekening van de werkgever mogen leren en ontwikkelen.

Hoe anders is dit bij ons in Nederland waar de meeste organisaties (bedrijven en instellingen) werknemers als professionals zien en iedere professional heeft talent dat ontwikkeld kan worden.  Iedereen die werkt is dus een professional: werknemers, parttimers en fulltimers, zzp-ers en zeker ook managers, artsen, advocaten en bestuurders.  De kunst is om iedere professional het nut en de noodzaak van talentontwikkeling te laten zien zodat ze zich eigenaar (of misschien wel de ondernemer) van hun eigen talenten voelen en het initiatief voor leren en ontwikkelen naar zich toetrekken. En dat gaat niet in één keer, maar iedere dag word je wel een stapje sterker.

Het impliceert ook dat de dominantie van deskundigheidsbeverdering (formele trainingen, cursussen, opleidingen) zal worden teruggedrongen en er een toenemende behoefte ontstaat aan nieuwe vormen van talentontwikkeling zoals professionalisering en werkplekleren. De indrukwekkende opmars van kunstmatige intelligentie (AI zoals ChatGPT)  betekent ook nog eens dat deskundigheidsbevordering een andere gedaante zal (moeten) aannemen wil de inhoud en vorm blijven aansluiten bij de leerbehoefte van professionals en de opleidingsbehoefte van hun organisaties.

Dick is van mening dat werkplekleren de hele 70:20:10 benadering afdekt:  de professional leert het meeste (70) direct van en tijdens zijn werk, raadpleegt een collega als hij met onopgeloste leervragen zit (20) en zoekt zelf, steeds meer met behulp van kunstmatige intelligentie, de daarna nog ontbrekende antwoorden op zijn leervragen (10).

De rol van L&O-ers in deze verschuiving naar talentontwikkeling, professionalisering en werkplekleren is nog bescheiden en we moeten hen helpen succesvol te zijn zodat in hun organisaties de O niet gezien wordt als Opleiden, maar staat voor het bijdragen aan de Ontwikkeling van professionals. L&O-ers zullen veel meer dan nu sterker moeten worden in het analyseren van de organisatieontwikkeling: wat is het organisatieprobleem, hoe kan dit op welk niveau en binnen welke processen worden opgelost, hoe en op welk niveau kan leren een bijdrage aan deze oplossing leveren?

We hebben meer kritische L&O-ers met consultancy skills nodig, die als het er op aankomt zelf ook de ontwikkeling van professionals kunnen begeleiden. Een dagje werkplekleren is onvoldoende om deze nieuw rol waar te kunnen maken. Voor hen geldt dus ook een nut en noodzaak.