Een Academie voor Werkplekleren en de vraag om te registeren? Waarom zou ik dat willen en waarom zou ik dat doen? De enige registratie die ik ooit gedaan heb, is als donor en mijn lidmaatschappen beperken zich tot het AVS lidmaatschap in mijn tijd als Schoolleider. Geen lid van een politieke partij en geen lid van een publieke omroep, tijdschrift of krant. Gewoon omdat ik van afwisseling houd, zelf keuzes wil maken en niet gebonden wil zijn aan een organisatie. De afgelopen jaren heb ik daar een uitzondering op gemaakt toen ik lid werd van HetKind en later als blogger van het daarbij horende Bloggerscollectief. Een organisatie waar ik mezelf en de manier waarop ik mijn leraar- en schoolleiderschap vormgaf, in herkende.
En nu dus deze oproep. Natuurlijk realiseer ik me dat ik als Associate van CSS Breda dan niet zo heel lang hoef na te denken. Ik herken me in de manier waarop zij zich met hun model Werkplekleren met leertechnologie onderscheiden van andere trainingsbureaus. Ik zou het terecht vinden dat het Informeel Leren binnen organisaties ook gezien wordt als meerwaarde en minstens dezelfde waardering zou krijgen als het Formele Leren. De registratie van gelijkgestemden of anders gezegd van mensen die zich herkennen in dit model en hier ook voor zijn opgeleid, lijkt me hierbij een goede eerste stap. Het zijn daarnaast ook nog eens deelnemers werkzaam in hele verschillende organisaties met een grote diversiteit aan ervaring en kennis. In het kader van ‘Practice what you preach’ zouden ook zij hun kennis moeten mobiliseren, de dialoog kunnen aangaan over ervaringen, van en met elkaar leren dus . De Academie zou zo’n virtuele ontmoetingsplek kunnen gaan worden. Geregistreerde trainers of adviseurs kunnen elkaar hier vinden en blijven op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
De afgelopen jaren is het Werkplekleren een terugkerend begrip geworden binnen de zorg maar ook binnen organisaties die zich met onderwijs en leren bezighouden. Het werd me ook steeds duidelijker dat daar een visie op leren achter zit. Ik heb dit zelf mogen ervaren tijdens de Expertprogramma’s Beeldend Trainen en Virtueel Leren. Het Werkplekleren is voor mij de manier om de kennis die aanwezig is binnen organisaties, te mobiliseren en te delen met elkaar. Dus niet het invliegen van adviseurs of trainers maar gebruik maken van de reeds aanwezige ‘Know How’.
Hoe krijgen we het ‘het vliegwiel’ in beweging?
Hoe zorgen we ervoor dat kennis gemobiliseerd wordt, een betekenisvolle dialoog wordt gevoerd en we gaan delen en leren van en met elkaar?
Dit traject, die zoektocht is er voor mij één die ook binnen het onderwijs niet mag ontbreken. Ik denk dat wij als Experts op het gebied van Werkplekleren, een organisatie of school op weg kunnen helpen om het zelf te gaan doen. Dus niet vertellen wat ze moeten doen maar ze ondersteunen met behulp van de beeldtafel, de team-en ontwikkelscans en/of een professionele gemeenschap, bij de uitdagingen die zich voordoen in hun dagelijks werk. Samen op zoek naar oplossingen, een werksituatie omzetten in een leersituatie. Weer in gesprek gaan met elkaar over ‘dingen’ die er echt toe doen.
Een goed voorbeeld hiervan is de PLG Birdy een professionele elektronische leeromgeving met gepersonaliseerd portfolio waar leraren samen werken aan producten gerelateerd aan hun dagelijkse praktijk. Een training ‘Krachtige onderwijsteams’ een uitdagende werkvorm met behulp van videobeelden aan een beeldtafel, brengt de dialoog op gang en zorgt dat onderwijsprofessionals gedeelde betekenis krijgen over de thema’s die ze verder samen willen uitwerken. Een zelfsturende en lerende organisatie worden met de leertechnologie als ondersteuning en versneller van dit proces. Maar altijd het sociale leren als uitgangspunt en selfsupporting als ‘stip op de horizon’.
Terug naar de vraag: “Wil jij je registreren bij de Academie van Werkplekleren?”
Ja ik wil omdat ik geloof in samen werken om tot het beste resultaat te komen.
Ja ik wil omdat meer mensen de toegevoegde waarde van Werkplekleren zouden moeten ervaren.
Ja ik wil omdat ik als trainer/adviseur Werkplekleren ook voor ‘vol’ wil worden aangezien.
Ja ik wil omdat ik het belangrijk vind om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen.
Ja ik wil omdat ik weet dat een goed netwerk heel belangrijk is.
Ja ik wil omdat ik denk dat het goed is om zicht te hebben en te houden op de kwaliteit van mensen die Werkplekleren inzetten als trainer, expert of adviseur.”
En jij?
Ga ik jou ook terugzien bij de Academie voor Werkplekleren?
Karin Donkers
Trainer/adviseur/projectleider
Kardonsch Training, Coaching & Advies
Associate CSS Breda
Edublogger / Bloggerscollectief HetKind