Nieuw(s)

Nieuw(s)

Benieuwd naar de nieuwste updates over werkplekleren?
Hier lees je over succesvolle toepassingen van werkplekleren door onze leden, gepubliceerde onderzoeken over werkplekleren en nieuws vanuit de AvW

 

Jos Baeten

Jos Baeten is econoom, socioloog en gepromoveerd in de bedrijfskunde op leerprocessen en The Power of Peer feedback. Hij heeft gewerkt in het bedrijfsleven, voortgezet onderwijs en hbo en sinds 1999 in zijn eigen bedrijven als ondernemer, ontwerper en trainer. Hij heeft geleerd van zijn 4100 lessen, 1840 colleges, 1100 trainingen, 124 afstudeerders, 191 innovatieprojecten en zijn kennis gekristalliseerd in 3 boeken voor Nederlandse en Amerikaanse markt, 11...

Lees meer..

Ben jij commercieel ingesteld en doelgericht? Heb jij zicht op de impact van social media en weet je hier gericht mee om te gaan? Weet je van aanpakken en laat je graag je visie horen over een nieuw concept? Solliciteer dan als stagiaire voor 5 dagen per week bij de Academie voor Werkplekleren! Check de PDF!

Een certificaat, joepie! Of toch niet?

Wat zeggen diploma’s en certificaten over jou als professional? Wat is de werkelijke waarde voor jou, je baas, een opdrachtgever, de klant?

Ik neem je mee terug naar 2015. Er liggen 2 A4-tje op mijn bureau: ik heb succesvol deelgenomen aan de leergang ‘Strategisch Opleiden’, en heb een certificaat voor ‘Expert Beeldend Trainen’ behaald. Zo, twee papiertjes in de pocket, denk ik.

Ik stop ze in een mapje en...

Lees meer..

Een van onze geregistreerde professionals, Mariëlle van Rijn, schreef een blog over het zichtbaar maken van werk en het gebruik van technologie daarbij. Lees hem hier: https://mariellevanrijn.nl/2017/02/23/wol/

 

 

Het einde van de klassieke training is nabij. Ze leveren vaak namelijk niet het gewenste effect op. Dit terwijl de behoefte aan aantoonbare gedragsverandering bij organisaties groter is dan ooit. Hoe speel je als trainer in op deze ontwikkeling? En wat mag je als organisatie van een trainer verwachten? Stefan Op de Woerd (Perflectie) en Bob Konings (Business & Dreams) ...

Lees meer..

De wereld veranderd: er is sprake van exponentiele technologische ontwikkelingen, veranderende wet- en regelgeving en een ‘disruptive economy’. Dit betekent dat ook bedrijven en markten veranderen; zij worden fluïde. Ook in de mens vinden verandering plaats; en dan met name op gebied van informatieverwerking. Er is behoefte aan informeel leren, leren op de werkplek en omgang met leertechnologie. Wat betekent dit voor het L&D vakgebied en rol? Deze vraag is gesteld tijdens de Post Meeting...

Lees meer..

Blog van P. Robert-Jan Simons www.visieopleren.nl

Het is tijd voor een omslag (mindshift) van opleiden naar leren. Hiermee bedoel ik 5 veranderingen in denken:
1.van geïsoleerd naar geïntegreerd opleiden;
2. van opleiden naar leren op de werkplek;
3. van expliciet leren naar impliciet leren;
4. van begeleid leren naar zelfgestuurd leren;
5. van individueel leren naar gezamenlijk leren. 

Deel 1:...

Lees meer..

NVO2 is dé Nederlandse Vereniging van HRD-professionals in Ontwikkelen en Opleiden. CSS Breda is een innovatief trainingsbureau die organisaties helpt sterker te worden door Werkplekleren met Leertechnologie.NVO2 en CSS Breda willen elkaar versterken met als doel om werkplekleren meer onder de aandacht te brengen. Samen willen zij meer informatie geven over werkplekleren en overzicht en inzicht geven in het toekomstige vakgebied van Learning & Development. Welke impact hebben nieuwe...

Lees meer..

Blog van P. Robert-Jan Simons www.visieopleren.nl

Het is tijd voor een omslag (mindshift) van opleiden naar leren. Hiermee bedoel ik 5 veranderingen in denken:
1.van geïsoleerd naar geïntegreerd opleiden;
2. van opleiden naar leren op de werkplek;
3. van expliciet leren naar impliciet leren;
4. van begeleid leren naar zelfgestuurd leren;
5. van individueel leren naar gezamenlijk leren. 

Deel 2:...

Lees meer..

Tijdens Next Learning 2017 kwamen ruim 900 learning professionals bijeen om te ontdekken hoe het leren in hun organisatie anders kan/moet.

Werkplekleren was één van de 5 thema's. Wat is Leren op de werkplek – 70:20:10?

  • Stimuleren van continu leren
  • Borgen van het geleerde – leereffect
  • Performance meten
  • Informeel leren zichtbaar maken

Was jij er ook bij? Wat waren je ervaringen?

Bekijk hier de ervaring van een van onze...

Lees meer..

Met alle (technologische) veranderingen, verandert ook de manier van leren. Kijk maar eens naar de rol van Social Media hierin. Daarmee verandert dus logischerwijs ook de rol van een Learning&Development manager / HR(D) manager. Hoe ziet deze rol er in de toekomst uit, wat is de plaats van werkplekleren daarin en wat betekent de inzet van werkplekleren voor het vakgebied van L&D managers? 

Zie ook de blog van Wilfred Rubens over de benodigde veranderslag in het L&D...

Lees meer..

Blog van P. Robert-Jan Simons www.visieopleren.nl

Waarom en hoe leidinggevenden rebellie moeten koesteren

In een recente speciale uitgave van Harvard Business Review betoogt HBR medewerkster Francesca Gino dat het goed is voor organisaties en leidinggevenden als er meer gerebelleerd wordt, als non-conformisme meer gewaardeerd en gestimuleerd wordt:Let your workers rebel! Ik ben het erg met haar betoog eens. Daarom vat ik...

Lees meer..

Wat is werkplekleren en waarom kiezen organisaties ervoor?

Oprichter Jos Baeten en Vriend van de AvW Rens van den Berg leggen het uit op Lifestyle RTL4. In samenwerking met BrabantZorg laten zij beelden zien van een succesvolle toepassing van het model Werkplekleren met Leertechnologie. Kijk naar RTL4 op 29 januari om 14:20!

 

Lees hier een sterk geschreven stukje over hoe je je medewerkers/collega's kan inspireren om te leren tijdens het werk.

Learning does not mean that you have to remove yourself from the office and sit in a classroom and be lectured at by someone else. Learning is “acquiring knowledge or skills through experience” and we have many different experiences at work every day. 

...

Lees meer..

Werkplekleren is een vorm van informeel leren. Schoolleidersregister schrijft over dit fenomeen in het onderwijs met concrete praktijkvoorbeelden, interessant! Klik op de link: https://www.schoolleidersregisterpo.nl/
publicaties/detail/?tx_news_pi1%5Bnews%5D
=259&cHash=503532222024a1b11ed7e557c16a4755

 

Twee multidisciplaire teams van Florence hebben zich geprofessionaliseerd via een Leertraject Geriatrische Revalidatiezorg. Lees hier de ervaring!

Review Leertraject Geriatrische Revalidatiezorg Florence

Tijdens de Leertrajecten Geriatrische Revalidatiezorg (GRZ) bij Florence hebben twee Multi Disciplinaire teams zich geprofessionaliseerd op het gebied van Oncologie & COPD. Het Multi Disciplinaire team bestond uit Specialisten Ouderengeneeskunde, Paramedici...

Lees meer..

De Academie voor Werkplekleren is in een nieuw jasje gestoken. Op basis van de behoeften van onze huidige leden hebben we de website aangepast.

Top 3 Prioriteiten

  • succesvolle toepassingen en casuïstiek kunnen delen en ophalen;
  • ontwikkelingen van werkplekleren inzichtelijk en transparant kunnen maken;
  • onderzoeken en artikelen kunnen publiceren en ophalen.

Bekijk de website eens en ervaar de nieuwe mogelijkheden!

De Academie voor Werkplekleren wil verbinding creeren tussen professionals op het gebied van werkplekleren.

Daarom is het vanaf nu mogelijk om gratis te adverteren. De informatie van jouw organisatie komt dan op de homepage tussen de academici te staan.

Interesse?

Mail dan naar info@academievoorwerkplekleren.nl!

 

Een uniek initiatief in Nederland: de Academie voor Werkplekleren

Wat is de Academie voor Werkplekleren?
De Academie is een initiatief van dr. Jos Baeten samen met prof. dr. Robert-Jan Simons. Het is een virtuele organisatie met het doel om professionals en actuele ontwikkelingen rond het Werkplekleren met Leertechnologie in Nederland zichtbaar te maken. De Academie schept duidelijkheid over de rol van professionals en leertechnologie, de...

Lees meer..

Een Academie voor Werkplekleren en de vraag om te registeren? Waarom zou ik dat willen en waarom zou ik dat doen? De enige registratie die ik ooit gedaan heb, is als donor en mijn lidmaatschappen beperken zich tot het AVS lidmaatschap in mijn tijd als Schoolleider. Geen lid van een politieke partij en geen lid van een publieke omroep, tijdschrift of krant. Gewoon omdat ik van afwisseling houd, zelf keuzes wil maken en niet gebonden wil zijn aan een organisatie. De afgelopen jaren heb ik daar...

Lees meer..

Een erkend professional, Karin Donkers, schrijft regelmatig over haar ervaringen met werkplekleren in het onderwijs: http://www.kardonsch.nl/

Eind september is Jos Baeten - één van de oprichters van de Academie voor Werkplekleren - gepromoveerd op "The Power of Peer Feedback". Dit gaat uit van het Virtual Action Learning, de grondslag van en nu doorontwikkeld tot het model Werkplekleren met Leertechnologie zoals we dat bij de Academie nu kennen. HR Praktijk schreef hierover: "Deze doorontwikkeling van VAL naar Werkplekleren met Leertechnologie verspreidt zich snel over werkend Nederland"....

Lees meer..

Beeldend Trainen is de eerste stap op weg naar Werkplekleren. Als Expert Beeldend Trainen ben je daarom meer dan welkom als professional op de Academie voor Werkplekleren. Het expertprogramma Beeldend Trainen, aangeboden door CSS Breda is gevalideerd door registerleraar.nl. Hiermee laat CSS Breda zien dat ze voldoet aan de kwaliteitseisen die gesteld zijn door registerleraar.nl en dat het aanbod relevant is voor leraren. Door je te registreren laat je zien dat je bevoegd en...

Lees meer..

Mooi geschreven artikel over hoe je al snel leren integrereert op de werkvloer, zonder grote moeite of hoge kosten

http://activatelearning.com.au/2016/10/4-ways-to-integrate-learning-into...

Hoe denken jullie hierover?

Blog van P. Robert-Jan Simons www.visieopleren.nl

Het is tijd voor een omslag (mindshift) van opleiden naar leren. Hiermee bedoel ik 5 veranderingen in denken:

1.van geïsoleerd naar geïntegreerd opleiden;
2. van opleiden naar leren op de werkplek;
3. van expliciet leren naar impliciet leren;
4. van begeleid leren naar zelfgestuurd leren;
5. van individueel leren naar gezamenlijk leren. 

Deel 3...

Lees meer..